Veckan som gått

Det är redan onsdag! Eller okej, låt mig formulera om mig.. Det är snart torsdag! Ja veckan har sprungit förbi. Vet inte riktigt vart tiden har tagit vägen x) 

I måndags kom syster förbi dagis en sväng innan vi stängde, så fick sällskap hem av henne :) hon hade varit med Anneli hela dagen och hämtat Enzo för att ha han denna vecka när hon har lov :) mys! 
Vi åt tacos hos mig och såg på game of thrones! Jao vi ger den serien en chans nu. Har sett 4 avsnitt, och tror jag tkr den är bra :) 

Igår, tisdag, så tränade jag lydnad med Hannah efter jobbet :D tkr att Morf gör framsteg, och well jag med ;) hahah. Vi började med att träna lite "apport", eller ja grunden till det. Måste lägga ner mkt, mkt mer tid på det. Hej vinteraktivitet ;) hahah. 
Vi tränade även fotgående, läggande under gång, ställande under gång, inkallning samt även platsliggning. I fotgåendet tkt jag han var superduktig! Jag valde att belöna ganska ofta, och ska nog vara noga med att inte ta bort belöningen för mkt. Men samtidigt var noga med att utöka tiden innan belöning. 



Läggande under gång går framåt! Han slänger sig ner vid kommando! Så jävla snyggt :D dock så hjälper jag honom fortfarande med att stanna till. Måste börja jobba bort den hjälpen! Provade även att inte belöna direkt när han lägger sig ner, utan fortsätta gå bort, men då blev han lite förvånad och höjde överkroppen. Han är ju jätteduktig på att stanna kvar i liggande position, så måste bara träna så han kan ligga kvar även utan en godis där emellan ;P kanske ska prova att säga "stanna" direkt efter "ligg" och se om han stannar? För att sedan arbeta bort kommandot "stanna". Jaa hmm får se :p 

Ställande under gång har vi ju fortfarande bara börjat med. Än så länge tränar jag på samma sätt som jag gjort med läggande under gång. Det vill säga att jag stanna till och visar med handtecken vad jag vill. I detta fall stanna. Tkr det funkar bra än så länge, så ska väl lägga lite tid på det och försöka utöka så jag kan gå ifrån utan att han rör sig :p 

Inkallningen har han ju strulat en del med dem senaste gångerna. Tror att han dels vet hur det ska göras, och dels tycker att det är tråkigt. Förutsägbart. Så igår jobbade jag först med ingångar där jag belönade med kanske 2-3 godisar i fotposition för att öka värdet där. Satte han ner, sa stanna, klev iväg kanske 1,5 meter och kallade in. Upprepade detta kanske 4-5 gånger innan jag klev ifrån längre. Kanske 8-10 meter, där jag så fort jag kallat in honom och han reste sig upp, kastade bollen rakt bakåt! Upprepade kanske 2 gånger och körde sen en "agility-inkallning". Det vill säga en inkallning där jag aldrig vänder mig emot han igen, utan fortfarande står med ryggen emot han när jag kallar in. Han fick en jävla fart och jag belöna med att slänga bollen! Efter detta så provade jag och körde en vanlig "tråkig" inkallning, och joo det blev bättre fart och bättre ingång! :D inte helt som förut, men då vet jag att det funkar. Att variera mer! Han kan ju inkallningen annars så ska nog inte tjata den "tråkiga" varianten så mkt x) 

Platsliggningen gick bra! Vet inte hur länge dem låg, men vi la istället in en störning i form av att den ena gick och hämta/lämna sin hund. Först lämna vi dem, ställde oss en bit ifrån och stod där en liten stund. Jag gick och hämta Morf och la han där vi stått. Sedan gick Hannah och hämta Kellie och la henne bredvid Morf där vi stått tidigare. Vet inte om det är rätt sätt att lägga in sådan störning, men ahh, båda var iaf superduktiga :D 
Vi avslutade det hela med lite mer "apport"träning :) så härligt träningspass! 
Resten av tisdagen spenderade jag hemma hos Malin! Åt mat, såg på film och sov där :) mys! 

Idag har vi promenerat ca 1,5 mil totalt på dagis. Fast det har vi typ gjort hela denna vecka och förra x) vi kmr ju ut alla typ varje dag nu så då passar vi på :p härligt! Men även jobbigt! Är helt slut i benen! Ja i hela kroppen faktiskt x) hahah. Vi hade möte med en supersöt bostonterrier hane :) Bob! :D ska troligtvis börja :D 

Nu äre mat, film och sen bok som gäller! Har börjat läsa "femtio nyanser av honom". Öppnar imorrn, hoppas jag lyckas med att lägga mig i tid ;) hahah

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0