Lydnadsgruppen

Igår var första tillfället med träningsgruppen för lydnaden. Vi blev 5st och vi tränade väl i typ 2 timmar :) 

Jag tränade en hel del på linförighet/fotgående. Försöker titta framåt istället för ner i marken, men det är grymt svårt att veta om han är med eller ej då x') ser han ju liksom inte då ;P Det kändes dock bra, och han följde fint trots störning av dem andra! Vi måste dock lägga upp träningen så den blir mer tävlingslik. Gå på plan med fokus, göra ngt moment och sen gå av planen för belöning. Så att han i slutändan fattar att hela tiden på planen så jobbar vi. Det är iaf det som är tanken ;P 

Vi gjorde något läggande och ställande och ja han kan dem. Det gäller bara att han lyssnar vid kommandot x) 

Vi testade ngr gånger på Rutan, så ja jag måste köpa in en egen ruta och börja träna mer ordentligt på den! :) Har ju dock ingen brådska eftersom vi inte tänkt starta klass 2 förrän nästa år. Om vi nu får vårt tredje 1a pris i augusti ;P eheh. 
Planen med rutan är iaf att ge den högt värde. Testa med target eller leksak i den för att ge den högt värde. Sen får vi se när man kan börja plocka bort hjälperna ;P 

Igår la vi även en stor del av träningen på Fjärren. Jag körde vidare på externbelöning bakom och det funka väldigt bra! Jag kunde till och med flytta mig typ 2m ifrån honom utan att han flyttade framåt vid uppsittet! :) Dock så ska vi backa lite där och träna på mer raka och ordentliga uppsitt då han har en tendens till att inte riktigt sätta sig ordentligt ;P Det ska vi träna på 5min idag, 5min imorrn och sen 5min på måndag! Målet tills på tisdag är att han ska sätta sig mer ordentligt vid uppsittet ;) 

Det blev en platsliggning också, och ja Morf känns trygg och säker! :) Han kan nosa lite och flytta framtassarna lite, men ligger annars fint kvar. 

En väldigt bra träning och jag hade dessutom lyxen att få skjuts hela vägen hem av Ellinor som bor i söderberga/beckomberga! :D 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0