Ibland är det helt rätt!

Var ganska nyligen ute med hunden min, och jävlar vad duktig hon var! För det första ska jag säga att hon var hur duktig som helst igår när jag kom hem vid typ 3 på natten och tog ut henne en sväng. Orkade inte ta med kopplet och hon gick hur bra som helst! :)

Ahh och så idag då när vi gick så blev det egentligen lite för mkt på samma gång. Jag pratade med Malin i telefon, hade vovva lös, hade en man med en hund i koppel kanske 7-8 meter bakom, och så skulle Rebelle självklart sätta sig och skita då ;D hahahha. Hon lyssnade iaf riktigt bra, och fick sen hälsa på hunden eftersom mannen absolut skulle gå förbi oss. Sen var Rebelle så rolig för hon ville liksom springa med mannen och hunden (hade henne fortfarande lös), men vände och kom tillbaka direkt när jag ropa. Sen vände hon för att skynda efter mannen och hunden igen, men vände och kom tillbaka direkt när jag ropa xD jao och så fortsatte det ngr gånger, fortfarande medans jag pratade med Malin i telefon xD sen satte jag henne ner och stod still kanske en 30 sekunder innan vi fortsatte ;P då gick det iaf bättre ;D hahha, men hon var iaf hur duktig som helst som lyssnade :)

Tränade lite med henne också! Måste träna mer på Nära kommandot. Hon fuskar lite på det ;P jao plus att jag fortfarande måste upprepa kommandot kanske var 10 sekund för att hon ska förstå att vi fortfarande håller på med just den övningen 8) haha.
Ahh och så började jag lära in ett nytt kommando, Vänd. Då är det meningen att hon liksom ska vända rumpan till mig, vilket jag ska lära henne för att underlätta vid torkning av baktassar ;) jao samt ev vid kloklippning av baktassarna :P behöver inte klippa dem så ofta för hon sliter dem ganska bra själv.

Ibland känns det som att collien kanske inte är en alltför bra matchning till mig som person, jag blir irriterad vid rädslor (jao sen säger jag självklart inte att alla collies är lika mesiga som min lilla skit ;P) och även om jag vet att det finns anledning till hennes rädslor så kan jag inte rå för att ibland känna att jag hellre skulle haft en mer tuffare hund. Samtidigt vet jag att om jag haft en tuffare hund skulle jag säkert haft andra problem att tampas med ;P jao ingen ras eller individ är väl perfekt :P Precis som vi människor. Men ibland, ibland känns valet av ras så fantastiskt underbart rätt! Och det är då jag får ny energi till att vid hennes mesigheter bara knuffa bort irritationen. För även om hon ibland gör mig galen -jag har insett att jag inte har så mkt tålamod som jag förr trott-, så är hon alldeles underbar! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0