"det är så gott som aldrig hunden det är fel på."

Vi spelar kort, ser på film och är ute med hundarna. Tränar lydnad samt bilåkning med Rebelle. Körde med klickern idag, tkr det funkar bättre så ska fortsätta med det! Annars så är det asroligt att köra bil! :D rullar fram och tillbaka på gårdsplanen och så kör jag ett "varv" upp och ner till rickargården ;P asroligt! Grymt stolt jao ;P

Men jaa, idag när vi körde med klickern så gick det som sagt lite framåt. Tränade mer på att hoppa in och ut, så fick hon godis när hon hoppa in. Så till slut kunde jag iaf låta bli att hålla i kopplet och låta henne hoppa in utan att "styras in" utav mig och kopplet. Ett litet, litet steg framåt jao! Ska ut och träna lite mer bilåkning senare. Jao samt ett kort lydnadspass också tror jag. Måste backa lite i inkallningen, eftersom hon ibland får för sig att lägga sig ner. Inge bra. Vettefan varför hon fått för sig det 0.o.. men, men.. får väl sätta henne, gå en bit och vända tillbaka innan hon lägger sig ner och ge beröm. Så får vi se om vi kan ta bort det. Annars så fortsätter vi träna på utgångspositionen. Ibland sitter hon för långt fram, ibland helt snett, och ibland väldigt fint! Får kanske bli tydligare med att ha klickern när hon sitter helt rätt? Får prova mig fram :P I höst är det iaf lydnadskurs som gäller! Ska bli så jävla roligt! :D

Bilåkningen får vi tjatträna med positiva och lugna metoder. Tror det är bättre att satsa på belöning med klickern istället för att försöka leka oss in i bilen. Tror inte det är bra med tanke på stressen. Bättre i så fall att arbeta fram ett lugn vid bilen. Och mitt främst mål för mig själv är att helt ignorera henne när hon stressar, och berömma när hon inte gör det. Kmr bli svårt, för jag blir irriterad av att hon stressar, eftersom jag anser att det inte finns ngn anledning till det. Men kanske är det därför hon börjat stressa mer (började ju med vindrutetorkarna), eftersom jag blivit irriterad. Tror det är mkt troligt. Så ja, jag får skylla mig själv, och planen är att när jag känner irritation över det hela istället ska fokuser på allt bra hos henne. Skit i att hon är en lite osäker tjej och att det irriterar mig. Skit i att jag stör mig när hon blir rädd för en platspåse som blåser i vinden. Ignorera det och tänk på allt bra. Hennes arbetslust. Hennes lekglädje. Hennes söta viftning med hela kroppen när hon ser en efter man varit borta ett litet tag. Hennes söta morrskall när vi leker. Hennes sätt att lyssna på mig när hon är lös (ibland tkr jag hon lyssnar bättre lös än i koppel ;D). Hennes okomplicerade sätt när vi klipper klor och borstar tänder. Hennes sätt att låta veterinären kolla henne utan att säga ngt. Hennes av och på knapp. Finns säkert mkt mer. Jao min hund är underbar, och när hennes få negativa sidor dyker upp, ska jag göra mitt bästa för att ignorera dem. Lyckas jag med det tror jag att vi kmr fixa det mesta.

Jao har ju inga bilder här, så får ta en av dem bästa bilderna på henne som jag tagit tidigare!<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0